Å etablere refleksjonsgrupper kan være et redskap for å få fram personalets erfaringer, gjøre «taus kunnskap» tydelig og skape bevissthet om behov for endring og slik være en arena for lærende praksisfellesskap.
Av: Kirsten Lange
Ny rapport – som har vært et samarbeidprosjekt mellom
- Utviklingssentret for hjemmetjenester, Ålesund kommune
- Ålesund kommune
- Senter for omsorgsforskning, Midt-Norge
- Høgskolen i Ålesund
Målsettingene med prosjektet var å få kunnskap om personalets og ledernes erfaringer med dialogkafeer og refleksjonsgrupper som redskap og ledd i kontinuerlig forbedringsarbeide i hjemmetjenesten.
Å etablere refleksjonsgrupper kan være et redskap for å få fram personalets erfaringer, gjøre «taus kunnskap» tydelig og skape bevissthet om behov for endring og slik være en arena for lærende praksisfellesskap.
Tema for dialogkafeene var:
- Erfaringslæring
- Visjon for virksomheten
- Brukerkunnskap
- Kvalitetsforskrifter
- Fag- og forskningskunnskap